W miarę zbliżania się końca roku, zapytaliśmy wiele osób z branży, na jakie trendy meblarskie możemy liczyć.

Jeśli jeden temat łączy w sobie trendy meblarskie, które będziemy obserwować w nadchodzącym roku, to są to zmiany w sposobie życia i pracy. Na przykład nasze dążenie do coraz bardziej zrównoważonego stylu życia prowadzi do ponownego zainteresowania się meblami zabytkowymi i antycznymi. Inne trendy, takie jak meble z zabawną wrażliwością i siedziska sprzyjające współpracy, zdają się wskazywać na wspólne pragnienie nawiązania bardziej znaczących kontaktów z naszymi przyjaciółmi i współpracownikami - i naszymi meblami.

Wyposażenie antyczne i tradycyjne

Starsze elementy nie tylko świetnie wyglądają, ale są również łatwym sposobem na zintegrowanie w domu zrównoważonych produktów. Eksperci twierdzą, że konsumenci zwrócą na to uwagę w nadchodzącym roku. W rzeczywistości, dom Sotheby's Home odnotował w ostatnim roku wzrost sprzedaży produktów zabytkowych i antycznych o 35%. Tamara Rosenthal, wiceprezes ds. marketingu w firmie, twierdzi, że taki wzrost odzwierciedla zmieniające się nastawienie do środowiska i konsumpcji. "Ludzie coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak ich zwyczaje zakupowe i codzienne życie wpływają na środowisko" - mówi. "Z tego powodu znajdują sposoby na ograniczenie tego wpływu i są bardziej przyjazne dla środowiska".

Rosnąca popularność wskazuje na szerszy powrót do tradycyjnego wystroju wnętrz - dodaje Anna Brockway, współzałożycielka i prezes Katedry. "Ten trend obejmuje klasyczne kształty; ukochane nadruki z renomowanych domów projektowych; pejzaże i portrety w pokaźnych ramach; tapety, taśmy i wykończenia, aby stworzyć pokoje, które są burzliwe, warstwowe i pełne. I tak - tradycyjne brązowe meble też są tego częścią" - mówi. Do ulubionych fanów krzeseł należą Maison Jansen, Maitland Smith, Piero Fornasetti, Fortuny, a także meble tapicerowane tekstyliami starszych firm odzieżowych, takich jak Scalamandre i Brunschwig.

Dodatkowa korzyść z tego trendu? Pozycje te najprawdopodobniej będą miały większą wartość w miarę upływu czasu.

Projektant wnętrz z Los Angeles David Phoenix regularnie zaopatruje się w antyki, aby dodać odrobinę je ne sais quoi do współczesnych wnętrz. "We współczesnym otoczeniu miło jest mieć stary kawałek lub coś, z czym się wychowało, albo co zostało przekazane przez członka rodziny" - mówi.

Figlarny, postmodernistyczny i włoski design

Według Cristiny Miller, dyrektor ds. handlowych 1stdibs, projektanci coraz częściej włączają do swoich projektów zabawne, pomysłowe meble, z których wiele zostało wykonanych przez postmodernistycznych i włoskich projektantów Radical. "Zauważyliśmy rosnące zaangażowanie 1stdibs w te meble, zarówno w zakresie przeglądania i faworyzowania zachowań, jak i w naszej społeczności projektantów wnętrz" - mówi Miller. "Spośród prawie miliona pozycji na 1. miejscu, widzimy ten trend najlepiej nie tylko w kategorii New i Custom od takich marek jak Gufram i Studio Superego, ale także w rosnącej popularności projektantów vintage jak Gaetano Pesce i Ettore Sottsass".

Te nostalgiczne, dziecięce przedmioty, jej zdaniem, oferują ucieczkę w czasy przed niepokojami współczesnego społeczeństwa i polityki - a w nadchodzącym roku zobaczymy o wiele więcej tego trendu. "Wydaje się, że włoscy projektanci robią to najlepiej. Zarówno stare, jak i nowe prace wydają się być konceptualne, ale w rzeczywistości są całkiem funkcjonalne" - dodaje. "Odnoszą się do codziennych form - pary ust, trawy, stopy - i reprezentują je w nowy sposób, czyniąc je większymi od życia. Są przyszłymi klasykami i mają silny rynek kolekcjonerski."

Stołki barowe

Według ekspertów, stołki barowe nie będą już spychane tylko do kuchni i podlewaczy; coraz częściej będziemy je widzieć w pracy. Według Benjamina Pardo, dyrektora ds. projektowania w firmie Knoll, wyższe blaty są często naszym wizualnym wskazaniem na ulotne miejsce - gdzie człowiek może podnieść stołek, wykonać pracę lub wypić kawę i ruszyć dalej. "Ponieważ ludzie spędzają więcej czasu na współpracy, przechodząc od siedzenia do stania, pracując przy wyższych stołach i ladach, stołek barowy jest coraz bardziej popularny ze względu na jego wrodzoną wszechstronność", mówi.

W związku z tym firma aktualizuje klasyki, aby dostosować się do tego trendu. W ciągu ostatnich dwóch lat Knoll wprowadził na rynek modele o wysokości belki, takie jak krzesło z muszlą Bertoia Molded oraz krzesła Saarinen Executive i Cesca.

Sztuka funkcjonalna

W ostatnim roku rynek wzornictwa kolekcjonerskiego rozwija się w kierunku białej gorączki. W październiku odbyła się aukcja osobistej kolekcji Claude'a i François-Xaviera Lalanne'a, w tym Grand Choupette, rzeźby zanikającej kapusty z nogami kurczaka, a także brązowego królika, wciągniętego w cenę 101,5 miliona dolarów.

W nadchodzącym roku osoby mające dostęp do informacji poufnych w przemyśle spodziewają się jedynie wzrostu tego sektora. "Uważam, że rynek prawdziwych, kolekcjonerskich, współczesnych mebli jest w powijakach" - podkreśla projektant AD100 Ken Fulk. "Obecnie rynek wtórny jest skromny, zwłaszcza jeśli porównać go z rynkiem sztuki...[ale] osobiście wolałbym raczej zegar Maartena Baasa lub żyrandol Studio Drift niż Picassa."

Evan Snyderman, współzałożyciel nowojorskiej firmy R & Company, uważa, że światy sztuki pięknej, rzemiosła i projektowania są na kursie kolizyjnym. "W ciągu ostatniego stulecia, zostały one rozebrane i czuję, że wracają do siebie", zauważa. "Współcześni artyści używają tradycyjnych mediów, takich jak ceramika i włókna, a projektanci przechodzą do praktyk artystycznych, tworząc rzeźbiarskie obiekty meblowe. To bardzo ekscytujące."

Młodsze pokolenia są szczególnie przejęte przez kolekcjonerskie wzornictwo nad dziełami sztuki, zwłaszcza od nowych projektantów. "Pomysł, że można je połączyć z artystą i przedmiotem w sposób fizyczny i faktycznie z nim żyć i używać go, jest potężny i rezonuje z nimi" - mówi Fulk.

Odważne kolory, wydruki i wzory

Katy Polsby, właścicielka i prezes zarządu zabytkowej firmy tapetowo-tekstylnej CW Stockwell, przewiduje objęcie wzorzystych i kolorowych mebli w 2020 roku. Od czasu ponownego uruchomienia firmy wiosną tego roku, najpopularniejsze style tkanin w CW Stockwell są duże, odważne i kolorowe. "Nasza tkanina Remy w odcieniach żywej mandarynki i zieleni liści, Million Flowers w koralu i Martynika w marynarce są jednymi z naszych najpopularniejszych propozycji", mówi. Suzanne Tucker, współzałożycielka firmy San Francisco Tucker & Marks Designs, dostrzega również odradzanie się odważnych wzorów i kolorów, a także bogatych faktur, takich jak aksamit. "Ludzie są znudzeni tymi wszystkimi szarymi wnętrzami" - mówi Suzanne Tucker.

"Kocham to, że wahadło skierowało się w stronę większej indywidualności, porzucając zasady dobra i zła" - dodaje Tucker. "Myślę, że to jest tutaj, by zostać."