To prawo ucznia do edukacji w bezpiecznym, zdrowym, a nawet estetycznie atrakcyjnym środowisku, zwłaszcza młodych studentów, dla których te czynniki są jeszcze ważniejsze. Wykazano na przykład, że gdy ergonomia krzeseł jest niewystarczająca, mogą one w znacznym stopniu wpływać na poziom koncentracji i rozwój takich umiejętności jak kaligrafia. Jednocześnie coraz częściej kwestionowana jest skuteczność tradycyjnych metod nauczania i coraz częściej rozważa się jakość metod alternatywnych. W innych artykułach bardziej szczegółowo omówiliśmy projekt szkół Montessori i atmosferę wnętrz Waldorf.

Dzisiaj omówimy znaczenie wyboru mebli i zajmiemy się kilkoma aspektami, które należy wziąć pod uwagę przy organizowaniu ich w klasach projektowych dla szkół przyszłości.

Z tych i wielu innych powodów można powiedzieć, że istnieje podstawowa trylogia skutecznego uczenia się: kwalifikacje kadry nauczycielskiej, zainteresowanie uczniów oraz jakość środowiska fizycznego - klasy. Wśród nich architektura ma zdolność do zapewnienia przestrzeni o wysokim komforcie środowiska, w tym funkcjonalnego projektu i wysokiej jakości wyposażenia.

Zastanawiając się nad konfiguracją sal lekcyjnych w przyszłości, należy wziąć pod uwagę pięć wskazówek, które pomogą zaspokoić potrzeby uczniów:

Przestrzenie do ćwiczeń i ruchu: ważne jest, aby zapewnić wolne przestrzenie w pobliżu lub nawet w obrębie sal lekcyjnych, aby sprostać temu zapotrzebowaniu.
Wyposażenie siłowni: można zapewnić przestrzeń (tym razem z małym wyposażeniem siłowni), aby jeszcze lepiej zaspokoić zapotrzebowanie na ćwiczenia lub aktywność fizyczną.
Stoły wielofunkcyjne: tak jak w biurach, uczniowie powinni mieć możliwość różnicowania sposobu korzystania ze stołów i regulowania, czy są one dostępne w pozycji siedzącej czy stojącej.
Meble na kółkach: stoły i krzesła na kółkach zapewniają szybką i cichą elastyczność. O tej korzyści porozmawiamy później.
Przestrzenie do dzielenia się pomysłami: miejsca do pisania i dyskutowania o pomysłach przez uczniów są niezbędne.

Wśród ogólnych problemów, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu przestrzeni do nauki są:

  • Elastyczność: wspieranie najbardziej zróżnicowanych strategii nauczania i uczenia się.
  • Efektywność: jak w każdym projektowanym środowisku, zrównoważone rozwiązania muszą być dobrze opracowane, a rozwiązania alternatywne muszą być długoterminowe. Jak mówi powiedzenie, tanie są drogie.
  • Ergonomia: należy wziąć pod uwagę użytkownika. Wszystko powinno być dostosowane do pomiarów ucznia (określonych przez standardy dla każdej grupy wiekowej) i uwzględniać różne poziomy rozwoju każdej fazy życia człowieka.

Na przykład, ilość nieprzerwanego czasu, na który uczeń może się skoncentrować jest zazwyczaj różna w poszczególnych grupach wiekowych:

  • Od 6 do 10 roku życia: średnio 5 minut koncentracji.
  • Od 11 do 15 roku życia: średnio 15 minut koncentracji.
  • Od 16 do 20 roku życia: średnio 25 minut koncentracji.

Z tego powodu ważne jest, aby zaprojektować takie obszary ruchu, które pozwalają na przerwy bez wpływu na przebieg zajęć. Dr D. Breithecker (z Federalnego Instytutu Rozwoju Postury i Ćwiczeń w Wiesbaden) zaleca następujący podział dnia szkolnego: 50% siedzenie (sesja dynamiczna) / 30% stanie (stoły stojące) / 20% ruch (nauka w ruchu).

Elastyczność

W przeszłości w klasie potrzebny był tylko jeden rodzaj ustawienia: nauczyciel z przodu (siedzący na krześle lub piszący na tablicy) i uczniowie w równoległych rzędach słuchający i robiący notatki. Coraz częściej style nauczania ulegały intensywnym przemianom. Szkoły przyszłości muszą być elastyczne, ponieważ w nich rutyny szkolne są ustrukturyzowane poprzez bloki rytmicznych zajęć.

Częścią tej zmiany są nowe sposoby organizacji stołów i krzeseł, ułatwiające komunikację i demokratyzujące środowisko nauczania. W szkołach XXI wieku główny nacisk kładzie się na ucznia i aby pokazać to nowe zaangażowanie, projekt musi towarzyszyć transformacji.

"Meble muszą być elastyczne, aby umożliwić różne możliwości organizacji przestrzeni, zapewniając, że aranżacja przestrzeni łatwo dostosuje się do każdej czynności proponowanej przez program szkolny, szybko i cicho".

Niektóre z możliwości przestrzennych, które przyczyniają się do nowych praktyk nauczania, to..:

  • Duży krąg krzeseł do dyskusji.
  • Mniejsze grupy do dyskusji tematycznych.
  • Przestrzenie do ekskluzywnych rozmów z nauczycielem.
  • Przestrzenie do indywidualnej koncentracji. W tym przypadku użyteczne może być zapewnienie mobilnych przegródek.
  • Przestrzenie do prezentacji pracy nauczyciela. W tym przypadku, nowa technologia może zapewnić dynamiczne i interaktywne tablice, aby zainteresować uczniów.

Dzięki temu lekkie i łatwe do przenoszenia meble mają przewagę nad tradycyjnymi, zazwyczaj drewnianymi, meblami. Krzesła na kółkach są doskonałym rozwiązaniem, ponieważ są ciche i szybkie. Posiadają również regulację wysokości i obrotu, dzięki czemu są bardziej skuteczne niż stałe, w których występuje większy dyskomfort dla uczniów, którzy muszą regularnie zmieniać pozycje.

Wydajność

Każdy uczeń spędza średnio sześć godzin dziennie (przez około 11 lat) siedząc w fotelach szkolnych. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że gdy uczniowie odchodzą, zawsze przyjeżdżają nowi, staje się jasne, że inwestycja w meble wysokiej jakości jest bardziej efektywna niż wybór tańszych, gorszej jakości elementów.

Przy wyborze stołów, krzeseł i szafek szkolnych należy wziąć pod uwagę ich trwałość, łatwość czyszczenia i konserwacji oraz wytrzymałość. Często, gdy wybierane są meble, prace architektoniczne są już zakończone, a budżet napięty. Aby uniknąć braku środków finansowych przy wyborze mebli szkolnych, ważne jest, aby rozważyć tę inwestycję od początku projektu.

"Wybór mebli wysokiej jakości wskazuje użytkownikowi (w tym przypadku dzieciom), że istnieje obawa o nie. Dlatego jest bardzo prawdopodobne, że lepsze meble mogą stworzyć większe poczucie przynależności, a w konsekwencji zachęcić dzieci do większego szacunku dla ich otoczenia".

Innym zaleceniem w odniesieniu do mebli jest uwzględnienie grupy wiekowej, do której każda klasa będzie mogła się dostosować, aby nie ryzykować wybrania ogólnych mebli. Chociaż takie meble mogą być wysokiej jakości, będą nieskuteczne w niektórych grupach wiekowych. To samo dotyczy innych obszarów szkolnych: krzesła używane w klasach nie powinny być takie same jak w bibliotece, kawiarni czy laboratoriach naukowych.

Przy wyborze stolików projektanci powinni wziąć pod uwagę fakt, że większość studentów używa urządzeń elektronicznych, takich jak laptopy czy tablety. Powinni więc wybrać stoły z powierzchniami, które pasują do tych urządzeń, oprócz innych podstawowych materiałów, takich jak notebooki i segregatory.

Ergonomia

Badanie przeprowadzone przez FIRA (Furniture Industry Research Association) w Wielkiej Brytanii potwierdza, że dzisiejsze dzieci są wyższe (z dłuższymi ramionami i nogami) niż były trzydzieści lat temu. Są to środki, które mają bezpośredni wpływ na komfort. W wielu dzisiejszych szkołach, te 21-wieczne dzieci nadal używają mebli, które zostały zaprojektowane dla dzieci ponad 50 lat temu.

"Wybrane meble muszą być dostosowane do wymiarów dzieci, a nie na odwrót". Muszą one umożliwiać ruch i zapewniać dobrą postawę."

Meble szkół przyszłości muszą odzwierciedlać potrzeby dzieci obecnych. Daleko poza estetyką, jakość mebli (i ich rozmieszczenie w przestrzeni wewnętrznej) poprawia rozwój i w konsekwencji przyczynia się do jak najlepszej nauki dla uczniów w każdym wieku. Według tego samego badania przeprowadzonego przez FIRA, 13% uczniów w wieku od 10 do 16 lat ma jakiś problem lub dyskomfort w tylnej części ciała. Liczba ta jest jeszcze wyższa u starszych dzieci. Wybór stołów i krzesełek o pewnym nachyleniu może już być dużym krokiem w rozwiązaniu tego problemu.

Korzyści z dobrego wyboru mebli szkolnych:

Dla studentów

  • Większa łatwość nauki, wzmocnienie pozycji uczniów i zwiększenie ich poczucia własnej wartości. Uczniowie będą mogli się bardziej skoncentrować i szybciej wykonywać zadania.
  • Lepsza jakość życia, z prawidłową ergonomią zmniejszającą problemy zdrowotne i promującą lepsze samopoczucie fizyczne.
  • Większa kreatywność, dzięki elastyczności przestrzeni, która pozwoli uzyskać więcej bodźców do nauki.

Dla nauczycieli

  • Wsparcie dla elastycznego programu nauczania. Kiedy meble przewidują zmiany w projekcie, nauczyciel czuje się bardziej komfortowo proponując takie zmiany, dzięki czemu proponowane zajęcia stają się bardziej dynamiczne i atrakcyjne dla uczniów.
  • Motywacja do przynależności do przestrzeni fizycznej popycha uczniów do większej chęci współpracy, co sprawia, że klasa jest bardziej zabawna i komfortowa dla wszystkich.

Dla szkół

  • Wybór mebli wysokiej jakości wymaga dużych inwestycji w krótkim okresie, ale w dłuższej perspektywie przynosi bardzo istotne korzyści. Zazwyczaj każdy zakupiony mebel powinien mieć 10-letni okres użytkowania.
  • Elastyczna konstrukcja (a co za tym idzie elastyczne nauczanie) powoduje większe zainteresowanie uczniów, a co za tym idzie - lepsze wyniki. Stymulujące środowisko pracy jest pożądane dla wszystkich zainteresowanych.
  • Wybór mebli spełniających potrzeby uczniów jest pozytywnym wyborem dla wszystkich zaangażowanych w środowisko szkolne. Administratorzy i architekci powinni zmienić swoje spojrzenie na koszty mebli i rozważyć zainwestowanie w wysokiej jakości meble już w początkowej fazie projektu. Architekci powinni również wziąć pod uwagę parametry efektywności, ergonomii i elastyczności, które zostały opisane powyżej, stawiając dzieci w centrum zainteresowania projektu szkoły.

Dlatego też, oprócz zapewnienia przestrzeni dla swobodnego i kierowanego ruchu, meble szkolne przyszłości muszą być dostosowane do potrzeb bardziej elastycznego środowiska dydaktycznego, które z kolei musi być trwałe i wygodne dla wszystkich użytkowników.